Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

חוק להפרטת תאגיד השידור הציבור

תאגיד השידור הציבורי הישראלי (להלן – תאגיד השידור) החל בשידוריו בשנת 2017 במקום רשות השידור, במסגרת רפורמה משמעותית בשידור הציבורי בישראל. במסגרת תאגיד השידור פועלים ערוצי טלוויזיה, תחנות רדיו ומערכת דיגיטל ענפה. אין ספק כי מדובר בשיפור משמעותי לעומת שידורי רשות השידור.

תקציב תאגיד השידור מורכב משני מקורות: תקציב ממשלתי קבוע בחוק וצמוד למדד, ותקציב המתבסס על גביית אגרת רדיו לרכב. תקציב זה עומד על סך של כ-800 מיליון שקלים. מדובר בסכום גבוה במיוחד, שאפילו המאמינים בחשיבותו של שידור ציבורי נפעמים מהיקפו.

בעידן של טלוויזיה רב-ערוצית, הנותנת התייחסות מגוונת ופרטנית לכל חלק באוכלוסייה, ובעידן של אינטרנט בנגישות גבוהה במיוחד, הטענה שנדרש שידור ציבורי כדי לתת מענה לרב תרבותיות הקיימת בישראל – אינה רלבנטית יותר. בנוסף, על אף תקציב גדול במיוחד, תאגיד השידור לא מציע תכנים רב-גוניים ייחודיים, ויעידו על כך אחוזי צפייה נמוכים במיוחד בתכניו.

יוזמי הצעת החוק סבורים, כי אין כל סיבה שאזרחי ישראל ימשיכו לממן מכיסם, במישרין באמצעות אגרת הרישוי ובעקיפין באמצעות תקציב ממשלתי נדיב, את השידור המיותר הזה.

מטרת הצעת החוק היא להגביר את התחרות בשוק התקשורת ולעודד שוק חופשי בתחום זה. ביטול השידור הציבורי בישראל, יהיה שלב ראשון בדרך למימוש מטרות אלה.

לפיכך, מוצע להפריט את שידורי הטלוויזיה ואת שידוריו רשת ב' ברדיו שמפעיל תאגיד השידור. לפי המוצע, מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו תפרסם מכרז לבחירת הגורם שיפעיל את שידורי הטלוויזיה של תאגיד השידור ויקבל רישיון לשידורי טלוויזיה בהתאם להוראות חוק הרשות השנייה, התש"ן–1990. אם לא ייבחר בעל רישיון שיפעיל את ערוצי הטלוויזיה שהפעיל תאגיד השידור, מוצע לסגור את תאגיד השידור ולהעביר לבעלות המדינה את ארכיון התאגיד ואת זכויות הקניין בתכניו. בהתאם לכך, מוצע לבטל את חוק השידור הציבורי הישראלי, התשע"ד–2014 (להלן – החוק), שכן גם אם ייבחר בעל רישיון שיפעיל את שידורי תאגיד השידור, יחולו על שידורים אלה הוראות חוק הרשות השנייה, כפי שחלות על הערוצים המסחריים ובכפוף לסמכות שר התקשורת לקבוע בתקנות הקלות מסוימות במחויבויותיו של בעל הרישיון החדש, לתקופה קצובה.

נוסף על כך, מוצע להפסיק את שידורי הרדיו שמעביר היום תאגיד השידור, למעט שידורי הרדיו של רשת ב'. לפי המוצע, שידורי הרדיו של רשת ב' יופרטו, ומועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו תפרסם מכרז להפעלתם של שידורי אלה, כך שרשת ב' תהיה תחנת הרדיו הארצית הפרטית הראשונה. בדומה למכרז לבחירת בעל הרישיון שיפעיל את שידורי הטלוויזיה של תאגיד השידור, מוצע לקבוע כי אם לא ייבחר בעל רישיון לשידורי רדיו ארצי שיפעיל את שידורי רשת ב', יופסקו שידורים אלה.

מטבע הדברים, משיופסקו שידורי תאגיד השידור במתכונתם הנוכחית, יופסקו גם השידורים באינטרנט שמעביר היום בתאגיד.

כפועל יוצא מביטול החוק, ייפסק למעשה התקצוב הממשלתי לפעילות תאגיד השידור. בנוסף, מוצע לבטל את סעיף 84 לפקודת התעבורה, המסדיר היום את העברת התוספת לאגרת רישוי רכב כחלק מתקציבו של תאגיד השידור.

יצוין כי ככל שיתקדמו הליכי חקיקתו של החוק המוצע, ייבחן הצורך בקביעת הסדרים מפורטים יותר ובתיקוני חקיקה נוספים המתחייבים מביטול תאגיד השידור והפרטת שידוריו.

הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת העשרים וארבע על ידי חברי הכנסת שלמה קרעי (פ/149/24) ועל ידי חבר הכנסת ניר אורבך (פ/270/24).

הצעת החוק זהה לפ/270/24 ולפיכך לא נבדקה מחדש על ידי הלשכה המשפטית של הכנסת.

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

חתמו עכשיו לפיטורי גלי בהרב מיארה

בעת החתימה אני מאשר/ת קבלת דואר אלקטרוני ומסרונים מתנועת אם תרצו